Teenused ja nende edaspidine juhtimine sotsiaalministeeriumis

Oleme Sotsiaalministeeriumis ja oma haldusalas alustanud järk-järgulist üleminekut teenusepõhisele juhtimisele. Teenuspõhine juhtimine tähendab seda, et senise struktuuripõhise juhtimise – minu osakond, minu asutus - asemel läheme üle teemapõhisele juhtimisele – minu poliitikavaldkond, minu poliitikavaldkonna teenus. Vajaliku teenuse loomisel või pakkumisel seame esikohale teenust saava inimese, et temani jõuaksid paremad, läbimõeldumad ja kulutõhusamad teenused. Me hakkame vaatama „väljast sisse“, mitte „seest välja“. Paneme ennast inimese, kliendi kingadesse ja teeme esmalt selgeks, millised on inimeste vajadused. Seejärel selgitame, kas ja kuidas avalikud teenused selle tagavad või kas üldse peavad tagama. Ning siis selle, kas ja kuidas riigi poliitikad toetavad nende teenuste osutamist ning arendamist.

Tänaseks oleme ministeeriumis kokku leppinud poliitikavaldkonnad ja rollijaotuse. Sotsiaalministeeriumis muutub teenuspõhisele juhtimisele üleminekuga selgemaks protsesside ja inimeste juhtimine – teenuste põhiselt tekivad haldusalaülesed tiimid ja koostöövõrgustikud, mis muudab ka teenuste loomise, haldamise, parandamise efektiivsemaks ja laiapõhjalisemaks.

Samuti oleme loonud raamistikku, mis määratleb meie nägemuse poliitikajuhtimisest SoMis ja hakkab aja jooksul täienema. Kaks poliitikavaldkonda (perepoliitika ja pensionipoliitika) on uue raamistiku alusel juba tööd alustanud. Järgmised valdkonnad stardivad septembris ning kõik poliitikavaldkonnad peaksid olema uuele juhtimismudelile üle läinud aasta lõpuks. Järgmisele aastale ette vaadates loome edaspidi ka ministeeriumi tööplaanid poliitikavaldkondade, mitte osakondade alusel.

Uute poliitikavaldkondade ja poliitikajuhtide ametikohtade loomiseks, nende töö toetamiseks ning osakondade juhtimiskoormuse ühtlustamiseks valmistame ministeeriumis ette struktuurimuudatusi, mis puudutavad nii sotsiaal-, innovatsiooni- kui ka tervisevaldkonda. Sotsiaalministeeriumi teenusepõhisele juhtimisele üleminekul loome poliitikajuhtide ametikohad olemasolevate töökohtade piires, uusi töökohti juhtimissüsteemi vahetusel juurde ei teki.

Tervisevaldkonna teenuste juhtimine

Tervisevaldkonnas tekib 1.oktoobrist 2024 SoMi kaks uut osakonda praeguste tervisesüsteemide arenduse osakonna ja ravimiosakonna asemel. Uute osakondade nimed saavad olema tervishoiuteenuste osakond (TTO) ja tervishoiukorralduse osakond (TKO). TTO hakkab juhtima esmatasandi tervishoiu ja spetsialiseeritud arstiabi ning TKO tervishoiu tööjõu, kvaliteedi- ja järelevalve ning ravimite-ja meditsiiniseadmete poliitikavaldkondi.

Muudatusi on oodata ka rahvaterviseosakonnas, kuhu luuakse kaks poliitikavaldkonna juhi ehk poliitikajuhi kohta – tervist toetavate valikute (tervisekäitumise) ning nakkushaiguste ennetuse ja tõrje poliitikavaldkond.

See tähendab uutele osakondadele juhtide värbamise ning 6 poliitikajuhi (esmatasand, spetsialiseeritud abi, teenuste kvaliteet, ravimid- ja meditsiiniseadmed, tervist toetavad valikud, nakkushaiguste ennetus ja tõrje) värbamise läbiviimist.

15. juulil kuulutati välja avalikud konkursid kahe osakonnajuhi ja kuue poliitikajuhi ametikohtade täitmiseks. Osakonnajuhtide konkurss kestab kuni 5.augustini ja poliitikajuhtide konkurss kuni 12.augustini. Kõik konkursid avatakse korraga, et tagada avanevate ametikohtade terviklik ülevaade ja läbipaistvus.


Sotsiaalvaldkonna teenuste juhtimine

Sotsiaalvaldkonnas teenusepõhisele juhtimisele ülemineku eel ja järel on struktuuris kolm osakonda – laste ja perede osakond, hüvitiste ja pensionipoliitika osakond ning hoolekande osakond. Teenusepõhisele juhtimisele üleminekut planeerides on sotsiaalvaldkonnas terviklikult läbi mõtestatud poliitikavaldkondade sisu kui ka nende valdkondade loogiline strukturaalne paiknemine.

Hoolekande osakonnas kujundame ümber senised kaks poliitikavaldkonda ja loome kolm poliitikajuhi kohta, kes vastutavad vastavalt hoolekandeteenuste poliitikavaldkonna (erihoolekanne, omastehooldajad, üldhooldus jt KOV sotsiaalhoolekandeteenused), sotsiaaltöö korralduse poliitikavaldkonna (sotsiaaltöö juhtumikorraldus, hoolekande tehnoloogiate ja innovatsioon, hoolduskoordinatsioon, sotsiaalhoolekande korraldus) ja puudega inimeste õiguste poliitikavaldkonna (puudega inimeste õigused, puude raskusastme tuvastamine ja sotsiaaltoetused, puudega seotud hüved, eestkoste ja abivahendid) eest.

Kokku kuulutame lähiajal välja kolme HKO poliitikajuhi konkursi: hoolekandeteenuste poliitikajuht, sotsiaaltöö korralduse poliitikajuht, puudega inimeste õiguste poliitikajuht. Rohkem infot saame jagada õige pea.

Väiksemat sorti ümberkorraldust on ka laste ja perede osakonnas, kus seniste valdkonna poliitikate korrigeerimise tulemusel nimetame erivajadustega laste poliitikajuhi laste heaolu teenuste poliitikajuhiks, kelle juhtida on erinevad laste teenused ja teraapiad, KLAT ja rehabilitatsioonireform.

Hüvitiste ja pensionipoliitika osakonnas saab seni eraldi olnud pensionitarkuse poliitika pensionipoliitika osaks.


Innovatsioonivaldkonna ja tugiteenuste juhtimine

Ministeeriumis teenuspõhisele juhtimisele üleminekul keskendume esimeses etapis poliitikavaldkondade kujundamisele. Innovatsioonivaldkonna ja tugiteenuste ümberkujundamine alles kestab. Tugiteenuste osas oleme jõudnud arusaamisele, et need tuleb jagada ümber horisontaalpoliitikateks ja nö võimetoeks. Horisontaalpoliitika on strateegiline tugiteenus poliitikavaldkonna eesmärkide saavutamiseks. Võimetugi on tugiteenused, mis eelkõige  võimestavad töökorraldust, et organisatsioon toimiks ja oleks juhitud.

Innovatsioonivaldkonnas osakondade arv praegu ei muutu, ent senisest suuremasse fookusesse võtame digilahenduste kõrval ka andmepoliitika. Teenuspõhisele juhtimisele ülemineku raames loome innovatsioonivaldkonda kaks horisontaalpoliitika valdkonda (digilahenduste poliitika ja andmepoliitika), mõlematele värvatakse ka poliitikajuht. Esimene värbamine toimub andmepoliitika juhi kohale.

Kriisiohje ja väliskoostöö tugiteenuste osas on praeguseks selge, et nendest kujunevad  horisontaalpoliitikad - kriisideks valmisoleku ja toimepidevuse poliitika ning rahvusvahelise koostöö edendamise poliitika.

Sotsiaalministeeriumi haldusalas on teenusepõhisele juhtimisele osaliselt üle läinud Tervisekassa, Sotsiaalkindlustusamet ja Terviseamet. Avalikus sektoris on teenusepõhisele juhtimisele varasemalt üle läinud näiteks Politsei- ja Piirivalveamet ja Maksu- ja Tolliamet.


Allikas: Sotsiaalministeerium